Tweets Makalu

Alle tweets op een rij die Katja en Henk verstuurden gedurende de tocht door gebied Makalu:

25 oktober
East col (6180 m) overgegaan. Daarna afgedaald langs 2 kampjes naar Makalu Basiskamp (4850 m). Hier staat in hoogseizoen nb teashop. We overnachten in teashop& genoten van rijst/linzen. Nog steeds koud op deze hoogte, maar -17 van vannacht zal gelukkig niet gehaald worden.

Katja on East col 6180 m

26 oktober
Hoewel vanmiddag slecht weer, toch geweldige dag: na kou/sneeuw afdalen naar groen& meer O2 door 1 v mooiste&wildste berggebieden v Nepal. Nu Yangri kharka (3750m). Wij volgen komende dg Upper GHT-route naar Hongon. Deze route alleen gebruik door herders: wordt weer navigeren! Excuus hoor, dat ik jullie lastig val met dubbele twitters. Technisch probleem satelliettelefoon: blijft ‘hangen’ tijdens verzenden.

Teashops Makalu

Descending to Yanklakharka

27 oktober
We dachten even uit te bollen rond 4000m richting Hongon, maar dat is totale misvatting. Een ‘paar pasjes’ van 4500m blijken obstakels… Pad nauwelijks te onderscheiden en met laag sneeuw niets meer van te zien. Daarnaast lastig rotsterrein. Omgeving overigens geweldig. Nu kampje op 4330 m in de sneeuw. Koud, maar wel volle maan! Morgen wordt opnieuw bikkelen met 1800 m down& 1200 m up in lastig terrein.

One of ridge to cross

28 oktober
Waanzinnige uitzichten vandaag op het meest oostelijke bergmassief van Nepal met achtduizender Kanchenjunga. Ook Makalu nog even in b… De route vandaag was enerverend. Eerste 4u dikke laag sneeuw en graatje op& af. Dankzij sporen sneeuwluipaard konden we juiste weg vinden. Sneeuwluipaard volgt zelfde paden als mensen, kennelijk zelfs als er sneeuw ligt. Vanmiddag lag uitdaging in jungle & rivieroverschrijdingen.

Kalo Poktari

Berries Poyang

29 oktober
Lange loopdag door prachtige, wisselende landschappen. Nu voldaan in simpele lodge in Hatiya, een groot dorp even ten zuiden van Hongon. GHT-route nu achter ons gelaten. Volgend jaar laatste stuk. Ons einddoel is 3-landenpunt, daarmee zou ook Nepal Traverse compleet zijn. Morgen was-/rustdag in Hatiya. Daarna lopen we in aantal dagen naar Tumlingtar, pal zuidwaarts. Van daaruit terugvliegen naar Kathmandu.

30 oktober
GHT-Makalu-loop die we afgelopen dg deden, heeft qua avontuur veel weg van FarWest en is niet te vergelijken met toeristische gebieden. In alle opzichten vergt trekken op hoogte in de onontgonnen gebieden het uiterste van individu& teamgeest. We zijn dan ook behoorlijk moe. Nu genieten van rustdag in warmte. Onszelf wassen met bakje water, touw etc. drogen & hele dag eten. Wat is ’t leven in bergen toch mooi! Gaaf: afgelopen dagen 2 eetbare bessen leren kennen: een blauwe (poyang, rododrendron-achtige struik) en een geel-bruine boombes syelung. En zojuist aten we rijst& linzen met een voor ons nieuwe groente: chuche karela.. Lekker! Groeit hier als klimop-struik op dak keukentje!

31 oktober
Met een goed pad – ook al gaat up (1126 m)& down (1229 m) = Nepali flat – kom je een heel eind. Deze N-Z verbinding is een handelsroute. Vanuit laagland (Tumlingtar 400 m) komt rijst/gierst op rug van dragers up& gaan (nu) pootaardappels down. Of spullen vanuit Tibet/China. Nu in Simma 1440m. De lodges hier worden niet aangedaan door toeristen, maar door die locale dragers. Nu enige gasten, maar laatste 2dg was het volle bak: met 5 man in kamer en dan nog 10 personen op veranda. Verder nul luxe. Eieren, koffie & melkpoeder bv niet te krijgen.

1 november
Meevaller: we zijn al in Tumlingtar. We liepen vandaag 5u, naar Num. Daar bleek – wat we onderweg al hoorden – jeeproute is gerepareerd. Na elke moesson ligt weg in puin… Na 6u hotsen zijn we vanavond aangekomen. Het was zonder twijfel de slechtste ervaring van expeditie. De autorit in Nepal behoort altijd tot minst favoriete onderdeel, maar dit keer was het wel erg dol. Enfin.. nu nog de vlucht vervroegen!

2 november
Yep, bofkonten: gelukt om vandaag naar Kathmandu te vliegen. Terug in hectiek van hoofdstad, leven met internet, douche& vers voedsel! Daar kun je heel druk mee zijn op top toeristenseizoen: met het verzetten van vlucht vanuit Kathmandu en behouden zelfde hotelkamer:;)) Dus het was even radiostilte vanaf GHT.nl-front. Maar het is allemaal gelukt. We komen een paar dagen eerder terug: op 7 november in Ned. Komende 1,5 dag lukt het ws niet om fotoselecties/blogs te maken van gebieden Everest/Makalu. Maar eea volgt zsm! Met dank aan HvdH/Endeke

4 november
Actielijstje weer van stal. We kunnen afvinken: spullen die hier blijven in opslag, zijn schoon, droog, gerubriceerd & geregistreerd. Ja je raakt de tel kwijt als je zolang in de bergen hebt gezeten:))) Kalender geloof ik zoals elke dag doorgeschoven van 4 naar 5 nov…

5 november
Morgen terug naar Nederland. Dat is – na al die weken van huis – een mooi vooruitzicht. Trekken in Nepal is super, maar thuiskomen idem! Vandaag hier de laatste sociale ontmoetingen. Verder afgestemd met SNV en interview met @TheGHT_Nepal. Kortom, klaar voor vertrek terug!

6 november
Foutje eten gisteravond: alles bij beiden is er vannacht uitgekomen. Nu krabbelen we weer op. Herstel na voedselvergiftiging gelukkig snel. We maken ons op voor vertrek uit Kathmandu. We kijken terug op een geweldige etappe 2B van de Nepal Traverse/ Upper GHT. In 2013 afronding. Dank aan onze partners die de afgelopen tocht mede mogelijk maakten: Hemels vd Hart, Kathmandu Outdoor, Van Braak Accountants& Podium!